تلفن : 03132736341فکس : 03132736816

کیانپور

اقامتی در تونل زمان به همراه ارامش و اسایش

توضیحات

داستان خانه تاریخی کیانپور را شاید اینگونه بتوان بیان کرد ، که این خانه یک بنای تاریخی به جا مانده از دوره قاجار با قدمتی نزدیک به 250 سال می باشد که از جنبه بررسی اصالت پلان معماری در خانه های ایرانی و تزیینات وابسته به معماری مثل گچ بری ، نقاشی ، آینه کاری ، چوب کاری و سنگ کاری واجد ارزش و دیدنی می باشد. احداث حیاط یا میانسرا در مرکز به همراه حوض و درختان و گلها تداعی کننده باغ ایرانی می باشد که گویی ارکسترسمفونیکی موسیقی طبیعت می نوازد . روبرو یا پشت به نور بودن اتاق ها تنوعی از اتاق های زمستان نشین و تابستان نشین را به وجود می آورند که به گونه ای بازگوکننده فن (تکنولوژی) ساخت خانه های ایرانی در گذشته و شکل گیری خاطرات جمعی بوده است که براساس شواهد موجود، خانه تاریخی کیانپور متعلق به اوایل دوره قاجار و سبک اصفهانی می باشدو پس از گذراندن فرآیند مرمت به شکل کاملا اصولی و علمی و مطابق با ضوابط و قوانین داخلی و بین المللی زیر نظر کارشناسان مجرب بخش خصوصی اقایان هوشنگ کیانپور(مرمتگر بنا) و مسلم کیانپور(کارشناس ارشد مرمت معماری-شهری)، در طرح باززنده سازی با رویکرد بوتیک هتل با حفظ اصالت در فرم معماری و تزیینات وابسته تغییر کاربری یافته و تمامی خدمات فنی- رفاهی با تجهیزات مدرن جهت اقامت مهمانان به منظورتجربه اقامتی به یادماندنی در تونل زمان با آرامش ، آسایش و کیفیت ،ایجاد و از اواخر سال 1393 شروع به فعالیت نموده است.

  • سرویس ها
  • لباس شویی
  • خشکشویی
  • اتاق جلسات
  • سالن پذیرایی
  • تاکسی سرویس
  • حیات اختصاصی
  • امکانات اتاق
  • یخچال
  • تلویزیون
  • تلفن
  • امکانات بهداشتی
  • سرویس بهداشتی فرنگی
  • سشوار
  • حوله خشک کن
  • گاوصندوق
  • خوراکی و نوشیدنی
  • صبحانه بوفه
  • مترجم
  • انگلیسی
  • اینترنت
  • اینترنت بی سیم (داخل اتاق، داخل لابی)
  • امکانات عمومی
  • صندوق امانات
  • تهویه مطبوع
  • آنتن مرکزی

خوابخانه(سَراچه خانواده ویژه قاجاری 5 تخته)

در گذشته اتاق ها در خانه های ایرانی با توجه به زاویه تابش و میزان نور خورشید در فصول مختلف سال مورد استفاده قرار می گرفتند و به اتاق های تابستان نشین و زمستان نشین معروف بودند . با این طراحی منحصربه فرد ،اتاق ها در هر فصلی دمای متوسط و متعادلی داشتند . اتاق خوابخانه به طور خاصی نمایانگر معماری و تزیینات دوره قاجار است و در ضلع شرقی طبقه همکف واقع شده است. در گدشته اکثر خانه های اصفهان در راستای شمال غربی – جنوب شرقی ساخته می شدند که در معماری وشهرسازی قدیم به رون اصفهانی معروف بوده و به همین دلیل اتاق های شرقی در طول زمستان از نور خورشید بیشتری برخوردار بوده که به آنها زمستان نشین می گفتند . در حال حاضر این اتاق ،از دو اتاق بزرگ و کوچک که به وسیله یک درب داخلی از هم جدا می شوند تشکیل شده است . این سوییت دارای حمام و سرویس بهداشتی داخلی می باشد . اتاق بزرگ تر دارای سه تخت یک نفره می باشد که به اتاق ارسی معروف است و اتاق کوچک تر دارای دو تخت یک نفره می باشد که به اتاق سه دری معروف می باشد . این اتاق چشم اندازی زیبا و متفاوت به حیاط و میانسرا دارد.


خوابستان(سراچه پنج دری قاجاری)

ای اینکه معماری قدیمی ایرانی را بشناسیم و حس کنیم ، ابتدا باید د رمورد آن بیشتر بدانیم . در معماری سنتی و اصیل ایرانی از اعداد فرد در طراحی و نمایان ساختن و تکرارزیبایی استفاده می کردند . به طور مثال اتاق هایی با سه ، پنج ، هفت و نه درب می ساختند که تعداد این درب ها ، کوچکی و بزرگی اتاق ها را نشان می داد و نامگذاری آنها براساس تعداد درب های آنها می باشد که اتاق های سه دری اتاق های خواب بوده و اتاق های پنج وهفت و نه دری برای پذیرایی و مهمانیهای خانوادگی بوده است.یکی از ویژگی های شاخص معماری ایرانی ، درونگرا بودن می باشد این بدان معناست که به طور مثال نمای واضح و اصلی درب و پنجره هایی که شیشه های رنگی دارند به سمت داخل اتاق و مقابل چشمان می باشد که در معماری دوره قاجار بسیار عیان است . اتاق پنج دری خوابستان در ضلع جنوبی طبقه همکف واقع شده است و چشم اندازی زیبا و منحصر به فرد به حیاط و میانسرا دارا می باشد به طوری که هر زمانی درب های اتاق را باز میکنید باغی زیبا با نمای درختان و گلها و حوض اب خودنمایی می کند . این اتاق دارای چهار تخت یک نفره با حمام و سرویس بهداشتی اختصاصی داخلی می باشد . اسامی قدیم این اتاق ، پنچ دری ، تابستان نشین و ضیافت خانه می باشد . ضیافت خانه که به معنی اتاق مهمانیهای خانوادگی می باشد و تابستان نشین به اتاقی گفته می شود که در تابستان نسبت به زاویه تابش خورشید در موقعیتی قرار داشته که بسیار خنک بوده است .


فراغتخانه (اتاق 2 تخته تویین - دبل)

در طبقه اول فرمی از معماری زیبا و بی نظیر دوره قاجار را عنوان بهارخواب یا ایوان مهتابی مشاهده می کنیم که در گوشه های خود ، دارای اتاق هایی می باشد که به اتاق گوشوار معروف می باشد .گوشوار به معنی گوشواره مانند است . معمولا این اتاق ها دارای سقف بلندی نمی باشند و در گذشته این اتاق ها حالت خصوصی و دنج تری داشته اند.در حال حاضر اتاق فراغتخانه در گوشه جنوب غربی ، یک اتاق دو نفره با حمام و توالت اختصاصی داخلی می باشد که با دسترسی به ایوان مهتابی چشم اندازی خاص به حیاط یا میانسرا و فضای پشت بام دارد که لذت صرف چای و قهوه در این فضای باشکوه را نمیتوان با کلمات توصیف کرد .
در زمان قدیم ساکنین خانه درطول فصل بهار و تابستان از این ایوان بیشتر استفاده می کردند ، که علاوه بر خوش آب و هوا بودن آن در فصل گرم مانند تابستان و بهار و آغاز پاییز مکانی دنج برای خوابیدن و گذراندن شب با توجه به قرار گرفتن دقیق موقعیت ماه درنیمه شب بالای سر ایوان مهتابی بوده است


خفتنجا(سَراچه خانواده قاجاری)

خفتنجا به معنای محل خفتن یا خواب می باشد . این اتاق تنها اتاق قابل استفاده در زمستان و تابستان می باشد. به طوری که درهر دو فصل شرایط دمای مناسبی را دارا می باشد .ساده تر بودن تزیینات این اتاق به دلیل شکل گیری وتکمیل در اواخر دوران قاجار بوده است که نماینگررواج ساده گرایی تزیینات وابسته معماری دران مقطع زمانی بوده است. در حال حاضر این اتاق در سمت غربی در طبقه همکف واقع شده واز دو اتاق بزرگ و کوچک که به وسیله یک درب داخلی از هم جدا می شوند تشکیل شده است . این اتاق دارای حمام و سرویس بهداشتی اختصاصی خارجی می باشد . اتاق بزرگ تر دارای سه تخت یک نفره می باشد که به اتاق ارسی معروف است و اتاق کوچک تر دارای دو تخت یک نفره می باشد که به اتاق سه دری معروف می باشد . این اتاق چشم اندازی زیبا و متفاوت به حیاط و میانسرا دارد


وثاق (اتاق 2 تخته تویین - دبل)

در طبقه اول فضایی به نام بهارخواب یا ایوان مهتابی را مشاهده می کنیم که نمک معماری ایرانی در دوره قاجار بوده و در گوشه های خود دارای اتاق هایی می باشدکه به اتاق گوشوار معروف می باشند . گوشوار به معنی گوشواره مانند است . معمولا این اتاق ها دارای سقف بلندی نمی باشند و در گذشته این اتاق ها حالت خصوصی تری داشته و اغلب فرزندان تازه ازدواج کرده خانواده تا زمان خانه دار شدنشان از آنها استقاده می کردند . در مورد مفهوم ازدواج آداب و رسوم بسیار متنوعی برای فرهنگ های مختلف وجود دارد و در فرهنگ ایرانی از آنجایی که خانواده های ایرانی تمایل به زندگی مشترک و دورهمی داشته اند لذا زوج های جوان و تازه عروس و دامادهای خانواده تا زمان خانه دار شدنشان در این اتاق ها زندگی می کرده اند . یکی از این اتاق ها ، اتاق وثاق در گوشه جنوب شرقی می باشد که وثاق در زبان آذری به معنای اطاق و حرمسرا می باشد و از آنجایی که این اتاق دارای معماری و تزیینات چوبی خاص در سقف می باشد به اتاق عروس یا سوییت ماه عسل معروف می باشد .اتاق وثاق ، یک اتاق دو نفره با حمام و توالت اختصاصی در خارج از اتاق می باشد . با توجه به دسترسی این اتاق به ایوان مهتابی و چشم انداز خاص آن به حیاط و میانسرا ، اولین پیشنهاد ما به زن و شوهرهای تازه ازدواج کرده یا مهمانان با ذوق ترهست که حس و حال این اتاق را حتما تجربه کنند .


کنج (اتاق 2 تخته تویین )

ارتباط آب و نور و رنگ در ساخته های معماری سنتی ایرانی امری کاملا مشهود می باشد . در خانه تاریخی کیانپور در وسط میانسرا و حیاط ،حوض و فواره های سنگی زیبایی وجود دارد که سمبل طراوت و شادابی درخانه ایرانی را نمایان می سازد . گذشتگان معتقد بودند،آب و صدای منحصر به فرد آن،یاداوری کننده موسیقی طبیعت است که فواره های سنگی حوض (آبشارها) نوعی رقص آب را رقم می زنند، که صحنه ای جادویی و آرامش بخش است . در گذشته برای انتقال آب به داخل حوض ، اتاقی بر بالای چاه آب خانه می ساختند و در آنجا چرخی قرار می دادند تا شخص بر روی یک سکو نشسته و به صورت حرکت دوچرخه، آب را به وسیله سطل از چاه بیرون آورده و داخل منبعی ریخته و از آنجا به وسیله لوله های سفالی تنبوشه به حوض و فواره هایش برسد . این اتاق ارتفاع محدود دارد (cm 170) و دسترسی به این اتاق از طریق یک نردبان کوتاه یا پله های کوچک بوده .در طی عملیات مرمت این اتاق ، به یک اتاق دنج دو نفره تغییر کاربری یافته است . این اتاق در گوشه جنوب شرقی طبقه همکف واقع شده و محدودیت ارتفاع(h=170cm) آن به دلیل حفظ اصالت طرح و دست نخورده ماندن روح تاریخی آن است . کنج نام این اتاق و به معنای گوشه است . اتاق کنج دارای حمام و سرویس بهداشتی اختصاصی خارج از اتاق می باشد . با چشم انداز زیبای اتاق کنج به حیاط و میانسرا می توانید لحظات دلنشینی را تجربه کنید . امیدواریم با انتخاب این اتاق بتوانید با معماری ایرانی و تاریخ عینی آن ارتباط برقرار کنید.



نام مکان فاصله از مرکز اقامتی